F-klassens veckobrev v: 5

Vilken härlig förmiddag vi hade i ishallen i tisdags. Alla elever kämpade på jättebra! Flera utav eleverna hann knappt ens fika. Tisdagen den 14 februari är det dags att skridskor åka igen.

På veckans mattepass har vi jobbat med geometri. Vi repeterade formerna triangel, cirkel, kvadrat och rektangel. Det är fortfarande svårt för flera elever att skilja på kvadrat och rektangel, så vi kommer jobba vidare med detta senare i vår.

På veckans språkpass har vi fortsatt med sista ljudet i ord, vi har bl.a. lekt en språklek där eleverna ska lyssna efter ett speciellt bokstavsljud och sedan hitta bilden på ordet. Eleverna har även fått jobba med olika arbetsblad där de tränar på att lyssna ut vilka ord som har samma slutljud.

Veckans bokstav har varit Jj och eleverna hade bl.a.  med sig jaguar, jojjo och jordgubbe. På bilden har vi pärlat jordgubbar som eleverna har tagit med sig hem i dag. Svaret på veckans grej var, enligt eleverna alldeles för lätt, jorden. De fick lära sig att jorden även heter Tellus. Nästa veckas bokstav är U och ledtråden till veckans grej är: klok som en bok.

I går började vi jobba med årstiden vintern på No:n. Eleverna fick tänka på vad de visste om vintern och vi skrev som vanligt ner det i en mind map. De visste att det blev kallare, man åkte pulka och skridskor och att det gick att kasta snöboll och göra snöänglar. Vi ritade sedan vinterlandskap på svart papper med vit penna med hjälp utav main mappen. Så fina bilder det blev. Nästa vecka jobbar vi vidare med årstiden vintern.

I går på musiken fick eleverna lyssna på klassisk musik och sedan skriva ner vilken känsla de kände när musiken spelades. Sedan fick de gestalta en känsla gruppvis. Svårt men eleverna fixade detta jättebra!!

Vecka 6-11 är Emilia och Nora från Barn- och fritidsprogrammet hos oss och praktisera igen.  De är så välkomna!!

V: 6

Måndag:

Tisdag: idrott

Onsdag:

Torsdag: Läxa

Fredag: Veckans grej

Ha en fin helg!! ❄️

Tesan, Matilda & Camilla

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.