3:ans veckobrev, v. 48

I matten denna vecka har vi tränat på att addera fyrsiffriga tal och att kunna använda uppställning med växling av ental. Eleverna har också tränat på att använda avrundning för att bedöma rimligheten i sina svar. Vi har repeterat blockmodellen som kan användas som stöd när de löser uppgifter.

På svenskan med åk 2 har vi fortsatt arbetet med faktatexter och eleverna har skrivit varsin faktatext om ett valfritt djur. Ytterligare fakta om djur och natur får vi från naturhistoriska riksmuseets julkalender för 2022, ”Djurens jul”, där vi lär oss något nytt varje dag genom att först klura ut vad som döljer sig bakom ett rim för att sedan se en kort film med fakta och till sist en fråga med olika svarsalternativ kring djuret i fråga. I samband med lucköppningen får den elev som för dagen skött den interaktiva kalendern också sin pepparkaka 😊

I svenskan har vi också arbetat med att utveckla korta meningar för att göra meningen mer beskrivande och intressant att läsa. Vi har pratat om sambandsord, dvs. ord som för meningen vidare och gör texten lättare att läsa och förstå, t.ex. och och men.

På SO:n har vi tagit del av fler tidslinjeredovisningar. Så kul att höra om de olika händelserna och att se barnens bilder! Vi har läst och skrivit faktatexter om bronsåldern. Nästa vecka tar vi oss an järnåldern, spännande. Veckans grej denna vecka var havsörnen. Vi tittade på Lilla aktuellt skola och pratade om veckans nyheter idag, fredag.

På träslöjden tillverkar eleverna bokhyllor, basebollträ, lådor och glasunderlägg och på textilslöjden sys det julstrumpor, örngott och kuddar.

Nästa vecka kommer jag och Sara, kurator på skolan, starta upp en tjejgrupp i 3:an där vi genomför värdegrundsarbete en lektion/vecka en tid framöver. Under detta pass kommer Johan att ha hand om killarna som också kommer att arbeta värdegrundsinriktat.

Eleverna har meddelat mig vad de vill vara i luciatåget. Bekräfta gärna deras utklädningsval i kontaktboken om ni inte gjort det redan.

V.49

Mån: Ta med glosbok. Tjej/killgrupp.  Ledtråd, veckans grej: Kanonkille

Tis:

Ons: Simundervisning (ta med badkläder + handduk)

Tor: Simundervisning (ta med badkläder + handduk) Läsläxa, bok + läskort.

Fre:

Ha en fin helg! /Maja