1:ans veckobrev v.48

Vi har haft en del frånvaro under veckan och vi har försökt att inte påbörja för mycket nya saker. Hoppas på att eleverna är friskare nästa vecka.

I matte har vi fortsatt att arbeta med att ”bygga 10” och även introducerat ”ta ut 10”. Båda metoderna är lite kluriga och det var varit svårt för många så vi har gett det lite extra tid denna vecka. Nästa vecka ska vi börja med subtraktion.

Nissarna har denna vecka lämnat 2 brev där de skrivit och bett oss om hjälp med att ta reda på mer om julen. I tisdags fick vi lära oss mer om advent då nissarna bad oss att titta på lite filmer och sedan skrev vi en text 2 och 2. I torsdags låg det en luciakrona hos nissarna och de undrade om vi visste vad det var för något. Vi fick ta reda på lite mer om Lucia. Vi tittade på film och Tesan berättade en historia om hur Lucia dog.

Igår drog vi första lappen i vår pepparkaksjulkalender. Vi har även öppnat vår digitala kalender Djurens jul från Naturhistoriska museet, där får vi lära oss fakta om olika växter och djur. Fråga gärna era barn vilka djur som vi haft denna vecka. Julboken som vi börjat läsa heter Magisk december.

Kom ihåg att meddela oss vad ert barn ska vara på Luciatåget så snart som möjligt.

v.49

Mån: