F-klassens veckobrev v: 48

Det fortsätter att hända märkliga saker i vårt klassrum. I tisdags när vi kom till skolan så fanns det en adventsljusstake med ett tänt ljus på varje sida om klassrumsdörren. Det låg även ett brev instucket under dörren mellan klassrummen. Eftersom eleverna har idrott direkt på tisdagsmorgonen så fick vi vänta till efter kl: 12 att läsa brevet när alla var samlade igen. I brevet stod det att Nissarna hade hämtat pizza på Bykrogen och att den var god. Det stod också att de undrade vad advent betyder. De hade även skickat med länkar till två filmer som handlade om advent. Vi tittade på filmerna och sammanfattade lite kort vad de handlade om sedan fick eleverna varsin skrivkompis som de skrev meningar om advent tillsammans med. Vi skrev ut texterna och limmade in dem i elevernas julböcker som de hade fått utav nissarna förra veckan.

I går var det dags igen för nya nissebrev. I detta brev stod det att Tindra och Truls hade varit ute och grejat lite och hade hittat två kransar med ljus på och de hade ingen aning om vad de skulle användas till. Eleverna var snabba på att klura ut att det var Lucia nissarna menade. Så vi tittade på en ny film och pratade om varför det firas Lucia. Eleverna fick sen skriva en text om Lucia tillsammans med sin skrivarkompis. Bra texter och lyckat samarbete med åk:1.

Denna vecka har vi hunnit med att jobba med stationsarbete på matten två dagar. I måndags fick eleverna läsa av ett mönster och sedan bygga likadana figurer utav multilink, pussla ett 100 pussel och spela ett mattespel med addition och subtraktion. I onsdags fick de pussla, spela ett spel där eleverna tränar sitt korttidsminne och sin snabbhet samt måla olika sifferrutor på en hundraruta. Vi kommer att jobba vidare med detta nästa vecka.

Veckans bokstav har varit Nn och svaret på veckans grej var nyckelpigan. Nu är det flera elever i klassen som skriver en hel mening om det som vi har pratat om. Så toppenbra!! Nästa veckas bokstav är Dd och ledtråden till veckans grej är: gigantisk ödla.

På veckans idrottspass höll vår praktikant  Emilia i lektionen. Hon hade gjort en jätterolig redskapsbana och som uppvärmning gjorde vi evighetssvanstagen. Så kul!!

I dag har Emilia haft en bilduppgift med eleverna. De fick göra nissar som de målade, klippte ut och limmade upp på ett färgat papper. Superfina!!

Kom ihåg att skriva i era barns kontaktböcker vad de ska vara på Lucia som är den 13 december.

V:49

Måndag: Linn (student som är på förskolan) besöker oss hela dagen

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Läxa

Fredag: Veckans grej.

Trevlig helg!! 🕯🕯

Tesan, Matilda och Camilla

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.