2:ans veckobrev v 48

Veckans grej handlade om havsörnen och alla blev fascinerade av att veta att deras vingspann som kan bli 2,5 meter. Vi får också lära oss mer om olika djur under december månad. Vi kommer följa Naturhistoriska riksmuseets kalender ”Djurens jul”. Ett litet rim ger oss ledtrådar till ett djur som vi får veta något mer om. Igår handlade det om rådjuret och idag var det om en dinosaurie. Vi delar också ut en pepparkaka varje morgon.

I veckan har också Nora  varit hos oss i 2:an. Hon höll i veckans styrda rastaktivitet som var Sista paret ut. På idrottlektionen blev det linjetagen och tunneltagen. Igår gjorde hon burktelefoner med klassen som en del i arbetet kring hörseln.

Vi har jobbat vidare med våra sinnen. Vi läste en bok om hörsel och pratade om örats delar. Vi undersökte också ljudvågor genom att titta och känna på en gitarrsträng som vibrerar. Sen testade vi vidare genom att få saltet på en spänd plastfolie att hoppa när vi slog på en trumma. Vi kollade också på en film om synen. I filmen kunde vi stanna ibland för att klicka oss runt ex för att uppleva skillnaden på olika djur sätt att se och hur det skulle varit om ögonen satt på fötterna istället.

På svenskan har eleverna jobbat med ytterligare en faktatext. Nu fick de själva välja ett djur att läsa om, fylla sexfältaren med stödord och sen skriva faktatexten. Alla gjorde ett toppenbra arbete! Vi har också tillsammans med 3:an jobbat med att utveckla meningar för att göra texten med intressant och spännande att läsa. Vi har pratat om sambandsord, dvs. ord som för meningen vidare och gör texten lättare att läsa och förstå, t.ex. och och men.

På engelskan jobbade vi med djur och eleverna fick bland annat göra en övning där de går runt i klassrummet med en bild av ett djur. När de möter en kompis ska båda tala om, på engelska, vilket djur kompisen har och byta bild med varandra. Vi gjorde också en lek som hette ”You´re an elephant”.

Bilduppgiften var att skapa vintergranar med hjälp av flera olika tekniken. Bakgrunden gjordes av vattenfärg som vi strödde salt i. Granarna målades med flaskfärg i grönt, vitt och blått för att få olika nyanser. De som ville fick också måla dit detaljer i tusch ex djur eller paket.

Måndag: Veckans grej – pangkille

Tisdag:

Onsdag:

Torsdag: Idrott inne (ombyte och handduk). Ta med matteläxan.

Fredag: Läsläxa – kom ihåg boken och läskortet.

Ha en fin helg!

//Betty & Maria