Fritids v46

I början av veckan tittade vi på film igen om olika länder, denna gången var det Jordanien och Rwanda. Det var bra och intressant.

Vi fortsatte med att göra mat från ett annat land, och då gjorde några elever fransk omelett. De hjälptes åt att mäta upp ingredienserna och blanda ihop dem, och kom fram till att det behövdes mycket ägg till omelett.
Ur läroplan: Ge eleverna möjlighet att samarbeta.

Igår var det studiedag och då hade vi skattjakt på förmiddagen. Barnen fick leta efter träplugg som vi hade slängt ut på marken på en del av skolgården. Dessa fick de sedan använda för att köpa i en liten kiosk som vi satte upp, och fick hjälpas åt att räkna ihop träpluggen så att det skulle räcka till alla. De köpte popcorn, saft och klubba.
Detta fick de äta när vi tittade på Ronja Rövardotter på eftermiddagen.
Ur läroplan: Ge eleverna möjlighet att kunna kommunicera i olika sammanhang och för skilda syften.

Några hjälptes åt att laga lite på vårt stall, med nya EU-pallar.

Idag började 2 elever sy flaggor av korsstygn, vilket de inte hade gjort innan så det var ganska svårt, men de jobbade på bra.
Ur läroplan: Inspirera till nya upptäckter.

På torsdag nästa vecka, 24/11, är alla föräldrar välkomna på drop in-fika när ni hämtar era barn 14.30-16.30. Barnen har en utställning med flaggor som ni kan titta på, det finns även möjlighet att fylla i föräldraenkäten. Vill man stötta med en liten peng för fikan så går det till lägret vi har på sommarlovet.

Det går även att fylla i föräldraenkäten på nätet: https://www.almhult.se/trivselenkat

Trevlig helg, hälsar personalen på fritids!