F-klassens veckobrev v: 46

I onsdags gjorde vi lyktor till manifestationen Tusen lyktor som är i kväll kl: 17:30 i Hjärteparken. Tusen lyktor är en manifestation för att uppmärksamma Barnkonventionen.

På idrottslektionen i tisdags lekte vi danstagen och indiansmyg. Indiansmyg är en lek som är lite svårare än lekarna vi har lekt innan på idrottslektionerna. Eleverna ska hinna fram och ta en skatt som ligger bredvid elever som blundar och räknar till tio, utan att bli upptäckta. Hinner man inte så får man gömma sig bakom olika redskap som finns i banan. Eleverna i F-klassen klarade givetvis denna lek suveränt bra.

Veckans bokstav har varit Tt och på bilden gjorde vi troll utav blyertspenna och flörtkula.  Svaret på veckans grej var tvättbjörn. Eleverna fick lära sig att tvättbjörnen är ett däggdjur och att de ofta tvättar sin mat innan de äter.

I måndags fick eleverna skriva ord på  bokstaven t, två och två. När time timern ringde fick eleverna läsa sina ord för resten utav klassen. De skrev bl.a. Tyko, Tor, tärning. Det är så roligt när de upptäcker att de faktiskt kan skriva och att någon annan förstår vad de har skrivit.

I tisdags gjorde vi mandala på ett sätt som vi kallar kloka pennan. Vi delar in eleverna två och två och de ska tillsammans välja ett motiv som de ska färglägga. De ska även bestämma vilka färger de vill ha, de fick välja max 6 st olika färger. När de sedan ska måla så ska den ena eleven bestämma var den andra ska färglägga och med vilken färg som ska användas. Detta gör vi bl.a. för att träna samarbete, lyssna på varandra och vi-känslan.

På matten har vi jobbat med längd. Eleverna fick jobba i ett program på IPaden där de skulle mäta fiskar i ett akvarium med en linjal. Lite svårt var det i början att förstå att det var viktigt att nollan på linjalen var precis vid fiskens början. Efter lite träning så gick det toppenbra!! Fram till vi går på julledighet ska vi jobba med talen 7-10.

V: 47

Måndag:

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Läxa

Fredag: Veckans grej

Trevlig helg!!

Matilda, Camilla, Emilia och Tesan.

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.