1:ans veckobrev v.46

På vårt tema om förr i tiden har vi tittat på en film om hur det var att vara barn för 100 år sedan. Vi har pratat om hur skolan skiljer sig förr och nu. Detta har de fått rita och skriva om i sin bok om förr i tiden.

Eftersom vi fick ta läsläxan på onsdagen istället för torsdagen denna vecka så var det bara jag i klassen och möjligheten att lyssna på alla fanns inte. Eleverna fick istället läsa för varandra i par och kompisen fick skriva hur det gick och fylla i läskortet. Detta gjorde de mycket bra och jag hade möjlighet att gå runt och lyssna under tiden de läste.

I Läsresan har vi pratat om att berättelser har karaktärer och att det finns beskrivningar av huvudkaraktären i texten. De fick sedan träna på att berätta om mig för att sedan skriva en egen beskrivning i arbetsboken.

Under veckan har det varit en del frånvaro så vi har koncentrerat oss mycket på att arbeta klart med det som vi påbörjat. Vi har läst ut boken om skolvaktmästare Tores detektivbyrå och idag började vi med den nya boken som handlar om smuggelhunden Puzzel och hennes resa till Sverige och sin nya familj.

Vi har målat fina ljuslyktor under veckan och ikväll, 17.30, kan ni åka till Hjärteparken för att titta på alla tända lyktor för att uppmärksamma Barnkonventionen.

v.47

Mån: