Fritids v45

Vi startade upp nytt tema denna veckan, länder, och började med att titta på 2 filmer där barn berättar om skolan osv i deras länder. Denna gången var det länderna Tyskland och Mali.

På tisdagen fick eleverna ge förslag på aktiviteter för månadens tema, och vi körde igång samma dag med att pärla och rita flaggor som barnen önskade. Dessa har vi hängt upp på väggen i biblioteket för utställning.
Ur läroplan: Erbjuda en variation av arbetssätt.

I onsdags samarbetade några elever och gjorde tsatziki från Grekland, och i det doppade vi morotsstavar.
Ur läroplan: Ge eleverna möjlighet att samarbeta.

Igår lekte vi Kungens söner, en lek där man väljer vilket land man kommer ifrån, yrke och vad man ätit. Det var roligt.

Idag har vi gjort Jakten på länder. Där letar eleverna efter flaggor som är gömda på skolgården med bokstäver, för att sedan få ihop ett ord. Vi pratade om vilka länder som flaggorna tillhörde.
Ur läroplan: Erbjuda en variation av arbetssätt och lärmiljöer.

På torsdag är det studiedag, så tänk på att ändra i IST om det är ändrade tider.

Trevlig helg önskar fritids!