F-klassens veckobrev v: 45

I går avslutade vi vårt trafiktema med att gå en liten sväng i byn och titta på trafikskyltar. Vi letade speciellt efter ”varning barn skylten”, och den fanns ju såklart utanför skolan. Efter detta arbetsområde så har vi lärt oss hur viktigt det är att använda reflex och cykelhjälm, vi har också  pratat om hur man går i trafiken och hur trafikljus funkar.

På matten har vi börjat med arbetsområdet längd, vikt och volym. Vi startade med att titta på ett avsnitt ur Matilda och Filurerna och sedan skulle eleverna uppskatta vad som vägde mest utav olika saker t.ex. lim – suddgummi, penna – pennvässare. Detta fixade eleverna galant. Vi pratade också om lång, längre, längst och kort, kortare, kortast. Vi ska jobba vidare med detta nästa vecka och då koncentrera oss på volym.

Eftersom vi har lärt oss nio bokstäver nu så är det dags för eleverna att skriva lite mer. Så i onsdags skulle de komma på olika ord på Vv som de skulle skriva på tavlan. Alla hade toppenbra ord som de skrev, t.ex. ved, vatten, varg. Vi kommer att försöka skriva lite mer nu både enskilt och i grupp. Detta är en superbra utveckling, det är oftast så att eleverna skriver sig till läsning och inte tvärt om.

Veckans bokstav var ju Vv och eleverna hade bl.a. med sig vantar, vattenflaska, varg, visselpipa. Svaret på veckans grej var vulkan och eleverna fick lära sig mer om lava och magma. Vi tittade även på en kort film om ett vulkanutbrott. Nästa veckas bokstav är Tt och  ledtråden är: Ren nalle. Eftersom det är studiedag på torsdag så har vi läxa till onsdagen istället.

Denna vecka har vi jobbat mer med sammansatta ord. Eleverna fick olika kort med ord och bilder som de skulle sätta ihop till ett sammansatt ord. Nästa vecka fortsätter vi med detta fast på andra vis.

På veckans idrottspass lekte vi skala banan och tränade balans och styrka i en redskapsbana.

I dag på bildlektionen fick eleverna måla med vattenfärg. Uppgiften var att måla något på bokstaven V och man skulle måla i en viss tid, alltså inte längre eller kortare tid. Detta fungerade bra, några ville avsluta innan tiden var ute men fortsatte och blev mer nöjda med slutresultatet.

På måndag och fem veckor framåt kommer Nora och Emilia från Barn- och Fritidsprogrammet på Haganässkolan till oss och praktiserar.

Ni som glömt glasburk till tusen lyktor kan skicka med en burk på måndag.

Nästa vecka är det en studiedag på torsdag så då är skolan stängd men Fritids är öppet som vanligt.

V: 46

Måndag:

Tisdag: Idrott

Onsdag: Läxa

Torsdag: Studiedag

Fredag: Veckans grej

Trevlig helg!!

Tesan & Matilda

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.