2:ans veckobrev v 45

Det har varit så härligt att träffa alla efter lovet igen. Det har varit roligt i veckan för vi har fått nya bord så nu har eleverna fått en ny kompis att sitta bredvid. Med vår nya kompis färglade vi ett hjärta. Vi tränade på att turas om att rita och att lyssna på varandra.

I veckan har vi jobbat med multiplikation. Vi har pratat om 2:ans, 5:ans och 10:ans tabell. Vi tränar både i matteboken och på iPad för att bli snabbare. Eleverna har fått sin första matteläxa i tvåan och de ska träna på 10:ans tabell 4 gånger hemma. Hjälp dem vika pappret så att de kan göra B, C, D, E hemma. På torsdagar gör vi F tillsammans i skolan.

Med treorna gjorde vi ett tärningsspel där man skulle komma närmst 10 och sen jobbade vi med att skriva räknehändelser.

På NO har vi startat upp ett nytt område som handlar om våra sinnen. I tisdags fick vi testa att använda alla våra sinnen för att uppleva olika saker ex dofta på kaffe, smaka på russin, lyssna på brandbil, känna på suddgummi och titta på synvillor. Vi fortsatte nästa lektion med att lära oss mer om lukten och hur det går till när vi luktar. Vi pratade också om hur dofter kan upplevas ex gott, äckligt, skarpt, unket och gjorde sen ett lukttest där vi doftade på hemliga burkar. I burkarna fanns bland annat oboy, granbarr, grönpeppar och ättika.

På svenska kommer vi nu fokusera lite mer på faktatext, så igår började vi med att jämföra och prata om skillnaderna mellan faktatext och berättande text. Sen läste vi en text om älgen och pratade om olika delar i faktatexter ex klassificering, föda, utseende och boplats. Som avslutning fick eleverna sätta in rätt stödord under rätt rubrik ex lång mule och stora horn passar under rubriken utseende.

När vi hade bild jobbade vi med ”How to draw”. Vi tittade på ett filmklipp och sen målade vi så lika vi kunde. Det blev två olika glassar och sen fick man också välja en valfri bild.

Kom ihåg att ta med en glasburk tills på måndag så vi kan dekorera dem till Tusen lyktor.

Vecka 46

Måndag: Veckans grej – svartvit nalle.  Ta med en glasburk.

Tisdag:

Onsdag:

Torsdag: Idrott inne (ombyte och handduk). Ta med matteläxan.

Fredag: Läsläxa – kom ihåg boken och läskortet.

Trevlig helg.

//Betty & Maria