F-klassens veckobrev v: 43

I måndags var det FN-dagen och det uppmärksammade vi med att lära oss lite om Barnkonventionen. Vi började med att titta på en kort film av Pernilla Stalfelt som heter Barns rätt och som förklarade vad Barnkonventionen handlar om. Efter filmen gick vi igenom några utav artiklarna som jag tyckte var viktiga. Vi skrev ner dem med bildstöd till och har nu hängt upp dem på en vägg i klassrummet tillsammans med figurer av oss själva.

På veckans andra so-pass tittade vi på ett avsnitt ur Gatsmart som handlade om varför det är viktigt att använda cykelhjälm. Vi lärde oss också att alla under 15 år måste använda cykelhjälm. Som avslut fick eleverna designa sin egna hjälm. Efter lovet fortsätter vi vårt trafiktema.

Veckans bokstav har varit Ii och som läxa hade eleverna tagit med sig bl.a. isbjörn, insexnyckel, ishockeypuck och id-handling. På bilden gjorde vi fina isbjörnar som vi har hängt upp i klassrummet. Superfint!!

Veckan efter lovet har vi bokstaven Vv som veckans bokstav.

Svaret på veckans grej var ishotellet i Jukkasjärvi. Eleverna fick lära sig att man sover på renfällar och i sovsäck för att man inte ska frysa när man sover. Vecka 45 är ledtråden: brinnande berg.

Vi jobbar flitigt med att göra eleverna språkligt medvetna och denna vecka har vi pratat om sammansatta ord, tex. hus+vagn=husvagn,  sol+hatt=solhatt,  I går fick eleverna själva komma på ord som är sammansatta med ordet jul. De var superduktiga och kom bl.a. på orden julklapp, julmust, jultomte, julgran.

På matten har vi jobbat färdigt med området symmetri. Eleverna fick välja på uppgifter i olika svårighetsgrad för att utmana sig själva. Vi hann även med att jobba några sidor i vår mattebok. Efter lovet börjar vi med ett nytt arbetsområde som är volym, längd och vikt.

På idrotten lekte vi sist i ring, ringen runt och bläckfisken. Tre olika lekar där vi använder rockring som redskap.

Tisdagen den 8 november är det dags för klassfoto.

V: 44

HÖSTLOV

V:45

Måndag:

Tisdag; idrott, klassfoto.

Onsdag:

Torsdag: Läxa

Fredag: Veckans grej.

Ha ett fint lov! 🍁

// Tesan och Matilda

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.