Fritids v42

Veckan startades med att göra färdigt i sina fritidslådor, då många hade ganska fullt.
Vi fortsatte med att sy smileys, vilket var väldigt populärt. De fick börja med att rita en skiss på ett känslo-uttryck och klippte ut en rund form i filt-tyg. De fick sy runt och fyllde efter det med bomullsvadd.
Ur läroplan: Olika material och tekniker för att skapa och uttrycka sig.

På onsdagen var det drama-grupper igen med Ingela från kulturskolan. Denna gången fick eleverna bland annat gestalta olika scener och prata ”Gibbrish” vilket är ett hitte-på-språk.
Ur läroplan: Skapande genom olika estetiska uttrycksformer, tex drama.

Igår var det tipsrunda med frågor om känslor och lite från aktiviteterna vi gjort under detta temat. Många hade koll på frågorna vilket var kul. Denna gången fick alla suddgummi som pris.
Ur läroplan: Ta utgångspunkt ur elevernas behov, intressen och förslag.

Idag gjorde vi Smiley-kakor. Ett litet gäng fick hjälpa till att baka en mördeg som gjordes till kakor. Sedan fick alla dekorera sin egen kaka med en Smiley som vi åt efter mellanmålet.
Ur läroplan: Utmana eleverna att prova egna idéer, och omsätta idéerna i handling.

Trevlig helg, hälsar fritidspersonalen!