3:ans veckobrev, v. 42

På engelskan denna vecka har vi läst en beskrivande text om vad Jennie, Jack och Dino gör på lekplatsen dit de klättrat ned från regnbågen på en repstege. Några av lekplatsorden vi jobbat med har eleverna fått som glosor till nästa vecka.

Vi har tittat på ett avsnitt ur Pantresan – the talkshow med Beppe Singer och hans nyfikna sidekick Sofia där vi lärt oss om energi. Vad är egentligen energi och varför behöver vi vara sparsamma med den? Programmet är interaktivt och eleverna får frågor under programmets gång som vi tillsammans svarar på för att komma vidare. Kul och uppskattat av eleverna som vill se fler avsnitt men de får ge sig till tåls till nästa vecka 😊

På NO-lektionen lärde vi oss om magen och tarmarna och vad som händer med maten i kroppen och på SO:n har eleverna, utifrån sina planeringar, skrivit sina faktatexter om det land de valt. Veckans grej denna vecka var Mount Everest.

På matten har eleverna i par valt en fråga de vill undersöka i klassen. De fick bestämma fem svarsalternativ som de skrev i en tabell för att sedan fråga klasskamraterna och pricka av i tabellen. Därefter sammanställde de resultatet i ett stapeldiagram och redovisade för klassen. Alla grupper klarade detta galant! Vi har också gått igenom höstterminens bedömningsstöd i matte tillsammans då jag lyft och förklarat en del uppgifter som jag ser att eleverna behöver träna lite mer på. Den praktiska matten har handlat om problemlösning och strategier för huvudräkning.

I svenskan har eleverna tränat sig på att göra personbeskrivningar. Vi har också repeterat delarna i hur en berättelse är uppbyggd innan eleverna fick sätta igång med planeringen av en egen spännande berättelse om en nyckel.

Som högläsningsbok läser vi nu Skurkarnas Skurk.

Vecka 43

Mån: Fotografering, enskilda foton.  Veckans grej: 193 medlemmar. Ta med glosboken.

Tis:

Ons: Idrott

Tor: Idrott. Läsläxa, ta med bok + läskort.

Fre:

Ha en fin helg! /Maja