F-klassens veckobrev v: 42

Nu är det lite kallare ute så era barn behöver ha med sig fleecebyxor eller andra lite varmare överdragsbyxor. Det kan bli lite för kallt att använda regnbyxorna som överdragsbyxor.

I tisdags började vi med ett nytt arbetsområde i SO:n som är trafik. I detta arbetsområde kommer vi att prata om reflexer och mörker, cykling, cykelhjälm och trafikmärken. I tisdags började vi med reflex och mörker. Vi tittade på en film om hur man går i trafiken och hur viktigt det är med att använda reflexer. Efter filmen fick eleverna göra varsin ”reflexgubbe” med aluminiumfolie som reflex. Eleverna fick även varsin reflex med sig hem. Nästa vecka ska vi prata om cykling och om hur viktigt att det är att använda cykelhjälm.

Veckans bokstav har varit Ee och som läxa hade eleverna med sig bl.a. elefanter, Elfsborgströja, eklöv och ekorre. Nästa veckas bokstav är Ii.

Svaret på veckans grej var ekorren. Eleverna fick bl.a. lära sig att ekorren gillar soligt väder och att den gömmer sin mat. Vi fick även låna Sofie T uppstoppade ekorre som vi tittade lite närmare på. Nästa veckas ledtråd är: Coolt hotell.

På matten har vi jobbat med symmetri. Eleverna fick ett papper med en halv fjäril på som de skulle vika på mitten och sedan klippa lägst kanten på vingen så att det blev en hel fjäril. Sen fick eleverna i uppdrag att måla ena vingen och när de var färdiga med det så bytte de fjäril med en kompis som målad andra vingen likadant. En rolig uppgift som eleverna klarade galant.

På veckans idrottspass lekte vi: Vem tar, rallybilarna och gäddorna. Det var tre nya lekar, men eleverna klarade dem galant!

Nästa vecka är det fotografering på måndagen.

V:43

Måndag: Fotografering, enskilda foton.

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Läxa

Fredag: Veckans grej, ledtråd Coolt hotell.

Ha en fin helg!!

Tesan & Matilda

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.