2:ans veckobrev v 42

Denna vecka har vi jobbat vidare med blockmodellen. Vi ritar olika block för att få hjälp att veta hur man tänker. När vi sedan löser uppgiften repeterar vi också uppställning. Även på fredagens matte med 3:an jobbade vi med problemlösning. Då pratade vi om att rita enkla bilder och skriva på mattespråk.

På tekniken funderade vi kring vad det är för skillnad på en uppfinning och en upptäckt.

På svenskan har eleverna tränat vidare på att skriva personbeskrivningar. De fick välja en figur och hitta på saker kring utseende, egenskaper och anant ex familj, husdjur eller gillar att göra. Igår började eleverna planera för att skriva en egen berättelse om en nyckel.

På engelskan har eleverna skrivit en text om sitt gosedjur. De har tränat på att läsa sin text här i veckan och på måndag ska de få läsa upp texten för sina kompisar, så då behöver de ha med gosedjuret igen. De som ville har också fått texten med sig hem, så de kan öva lite extra hemma.

På SO:n har vi pratar om anledningar till att man kan behöva flytta ex nytt jobb, krig, större/mindre hus, naturen ändras, få det bättre eller kommer närmare familj/släkt. Vi pratade också om att känslorna kan vara olika inför en flytt. Det kan kännas både roligt, jobbigt, tråkigt och spännande. Vi läste tillsammans en bok som heter Pudlar och Pommes, där några hundar måste flytta från sitt ställe. Det blev en fin stund med kloka samtal kring hur man vill bli bemött när man kommer som ny.

På måndag är det skolfotografering. Det är enskilda foton som tas.

Måndag: Veckans grej – 193 medlemmar. Ta med samma gosedjur. Skolfotografering.

Tisdag:

Onsdag:

Torsdag: Idrott inne (ombyte och handduk)

Fredag: Läsläxa – kom ihåg boken och läskortet.

v.44 Höstlov

Trevlig helg!