Fritids v 41

Temat med känslor fortsätter och i måndags pärlade barnen olika emojis. Detta förslag på aktivitet kom upp när vi samlade in barnens önskemål. Ur läroplanen: Tolka och samtala om olika estetiska uttryck.

På tisdagen kunde man få göra filmer som skulle innehålla någon känsla. Först fick man sitta ner och tänka på vad filmen skulle handla om och att den skulle ha ett slut, inte alltid så lätt. Därefter var det dags att träna själva scenen och slutligen filma och redigera. Sen var det också väldigt roligt att visa filmen för sina kompisar. Ur läroplanen: Bidra till att utveckla elevernas intresse för teknik.

I onsdags var Ingela och Rutger hos oss igen för att göra lite olika dramaövningar. Barnen älskar verkligen detta! De får träna på att improvisera, agera, fantisera och de är så modiga i detta. Ur läroplanen: Skapande genom olika estetiska uttrycksformer tex drama.

Torsdagens aktivitet var ”Den arga aktiviteten”. Det var fyra olika stationer som man roterade kring – björnklämman, sparka på kuddar, rita och kuddkrig. Det var så många barn som ville vara med på detta så vi fick göra i två grupper. De flesta barnen var dock inte så arga utan istället fylldes rummet av väldigt mycket skratt!!

Vi avslutade veckan med ett disco där barnen fick uppmaningar inför varje låt, tex dansa som om ni är rädda, arga, glada eller ledsna. Det blev även ett samtal kring vilka grundkänslor som finns. Barnen kom fram till att alla känslor behövs.  Ur läroplanen: Inspirera till nya upptäckter.

Glöm inte att fylla i det temporära schemat för höstlovet senast 21/10.

Trevlig helg önskar vi på fritids!