3:ans veckobrev, v. 41

Denna vecka har vi på olika vis arbetat med ”Stopp! Min kropp!”. Eleverna har fått kunskap om frågor som integritet, samtycke och rätten till sin egen kropp. Vi har ritat och klippt ut masker som visade en bra känsla på ena sidan och en jobbig känsla på den andra och pratat om känslolivet, att vi kan känna olika känslor på samma gång och att känslorna kan ändras fort. Vi har haft frågesport där eleverna svarade genom att hålla upp tass-skyltar där stopp-tassen betydde förbjudet och tummen upp-tassen betydde inte förbjudet.

I svenskan har eleverna fått lyssna till personbeskrivningar från olika böcker för att sedan samla ord på tavlan till en gemensam personbeskrivning av Pippi Långstrump som eleverna skrev på deras Ipads. På liknande sätt har vi tränat på att, utifrån en bild, beskriva en trollkarl. Vi har jämfört personbeskrivningar och pratat om hur man kan skriva för att texten ska bli mer innehållsrik och varierad.

Vi haft haft geografi och eleverna har fått skriva om ett valfritt land och söka reda på fakta kring landet. I ett första skede fyllde de i en planeringsmall utifrån givna kategorier såsom folkmängd, språk, antal invånare osv. Några har påbörjat skrivandet av faktatexten de skriver utifrån sin planeringsmall. Detta fortsätter vi med under nästa vecka.

I matten har vi jobbat vidare med att jämföra stapeldiagram. På den praktiska matten med 2: orna pratade vi om olika strategier man kan använda vid huvudräkning och jobbade med problemlösning.

På fredagar utvärderar eleverna veckan som gått i deras tankeböcker. De skriver utifrån ett antal frågeställningar som vi först pratar kring i helklass för att fräscha upp minnet kring vad de lärt sig under veckan. Därefter checkar de bland annat av att de har stor bokstav och punkt i meningarna och att texten är läslig. Vi brukar också titta på Lilla aktuellt Skola och prata kring nyheterna.

V. 42

Måndag: Ta med glosbok. Ledtråd, veckans grej: 8848.

Tisdag:

Onsdag: Idrott

Torsdag: Idrott. Läsläxa, ta med bok + läskort.

Fredag:

Ha en fin helg! /Maja