2:ans veckobrev v 41

Alla tvåor i kommunen kommer vara med i ett projekt under året som kallas just 2:orna kör. Här lite mer information.

”Lite kortfattat är 2:ornas kör ett koncept som uppfanns av Malmö Kulturskola för ett antal år sedan.

Det handlar om att man gör ett gemensamt projekt för alla 2:or i hela kommunen som sedan avslutas med en jättekonsert där alla 2:or i hela kommunen träffas och sjunger inövade sånger till livemusik. Musiken och låtarna är direkt kopplade till skolans kursplan där man även förstärker inlärningen med rörelser till. Några låtar heter till exempel rymden, vokalgalen, kroppen men låtarna berör också värdegrunden och hur vi är mot varandra.”

Igår hade vi ett första besök av Jennie från kulturskolan. Då fick klassen med hennes hjälp skriva en del av en låt. Den låten kommer sedan släppas på Spotify i december.

Nu har vi jobbat klart med kapitlet om uppställning. Vi kommer fortsätta repetera uppställningen under kommande kapitel. Det nya kapitlet som vi börjat jobba med i veckan handlar om något som kallas blockmodellen. Blockmodellen är ett sätt att, genom en enkel bild, förstår hur jag ska lösa uppgiften.

På tekniken har vi funderat kring hur olika föremål hör ihop ex en stol och en soffa eller badkar och handfat.

När vi hade engelska började vi prata om gosedjur så på måndag får eleverna ha med ett eget gosedjur som de ska få beskriva på engelska.

På SO:n har vi jobbat klart med ”mig i världen”. Eleverna har gjort superfina små böcker där vi går från mig själv, min familj, till vår stad, landskap, land och till slut världen. Vi har också funderat mer kring vad som är viktigt för att må bra. Sina tankar fick eleverna samla i en luftballong. Allt viktigt kunde inte följa med så de fick rangordna vad de tycker är viktigast.

På musiken jobbar eleverna med ett område som handlar om instrument. De lyssnar på olika berättelser kring ”de kidnappade instrumenten”, ritar instrumentet och pratar om dess olika delar. Denna vecka handlade om synt, innan har de jobbat med ex klarinett, cell och dragspel.

På rastaktiviteten med 3:orna denna vecka lekte vi ”Alla ekorrar byter bo”.

Nu börjar också utvecklingssamtalen och jag ser framemot att träffa er alla. Välkomna!

Måndag: Veckans grej – 8848. Ta med ett gosedjur.

Tisdag:

Onsdag:

Torsdag: Idrott inne (ombyte och handduk)

Fredag: Läsläxa – kom ihåg boken och läskortet. Lämna

Ha en fin helg!