F-klassens veckobrev v: 40

Denna vecka har vi börjat med ett nytt arbetsområde i matematiken som är mönster. Inom matematiken är mönster en regelbunden upprepning. Att förstå mönster och dess uppbyggnad, att urskilja likheter och olikheter är början till algebraiskt tänkande. Vi började lektionen med att titta på våra kläder och se om någon hade ett mönster på sig. Någon hade mönstrad tröja och någon hade mönster på byxor och strumpor. Sedan fick eleverna göra mönster utav kapsyler. De flesta elever gjorde mönster utav tre olika kapsyler. Efter en stund så fick eleverna byta plats med varandra och fortsätta på kompisens mönster. Lite svårare tyckte flera elever. I går fortsatte vi mönsterarbetet med att göra mönster utav multilinkkuber i olika färger, någon lyckades t.o.m. att göra ett riktigt långt mönster med sex olika färger.

På veckans NO-pass har vi fortsatt att jobba med årstidsväxlingar i naturen och årstiden hösten. I tisdags gick vi till Bokliden och gjorde ett färgmemo med olika färger i naturen. I går fortsatte vi med att titta på en kort film om olika svampar. Jag hade tagit med mig en flugsvamp som vi tittade närmare på och lärde oss svampens olika delar; hatt, ring, fot och strumpa. Eleverna fick sedan måla en flugsvamp och skriva dess delar. Vi gjorde även ett experiment med flugsvampshatten som vi hoppas kan visa svampens fröer. Vi jobbar vidare med detta nästa vecka.

Veckans bokstav var Rr och svaret på veckans grej var regnbågen och på bilden har vi gjort raketer som går att blåsa iväg. Nästa veckas bokstav är Mm och ledtråden till veckans grej är: Långhårigt snabeldjur.

Vi har även pratat om vad en mening är för något och vad som är skillnaden på mening och ord. Eleverna fick säga olika meningar som vi skrev upp på tavlan. Vi kommer att jobba vidare med detta nästa vecka.

På idrottslektionen tisdags lekte vi minutboll, linjetagen och sol, vind och vatten.

V: 41

Måndag:

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Läxa

Fredag: Veckans grej

Trevlig helg!! 🍁

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.