1:ans veckobrev v.40

I matte har vi arbetat med subtraktion och det är lite klurigt för många. Vi kommer att fortsätta arbeta lite till med detta då många är osäkra. Det som de är osäkra på är hur man tecknar ett tal med subtraktion så att det överensstämmer med uppgiften. Det ska alltid vara störst tal först och sedan den siffra man inte ska räkna med och efter likhetstecknet ska talet som stämmer med frågan stå. De byter gärna på de två sista siffrorna och när man sedan läser frågan så stämmer det inte med svaret man skrivit. (Lite svårt att förklara men hoppas ni förstår.)

Förra veckan var det alldeles för blött för att gå ut och leta efter svamp så det gjorde vi i tisdags eftermiddag. Uppdraget var att försöka hitta en med skivor och en med porer, det klarade vi. Vi la sedan hatten på vitt och svart papper och satte en skål över. I torsdags lyfte vi på skålarna och tog bort svampen. Det som visades på pappret var ett fint mönster av sporer.

I svenska har vi tränat på att skriva meningar till bilder så att händelserna kommer i rätt ordning. Vissa skrev flera meningar till varje bild och vissa skrev en. Detta är bara ett första utkast och nästa vecka kommer vi att bearbeta denna text och göra den bättre. Vi kommer att titta på vilka förändringar vi kan göra och om vi kan utveckla den på något sätt. Det ska bli spännande att jämföra första utkastet med den slutliga texten sedan.

På idrotten i tisdags värmde de upp med sol, vind och vatten sedan spelade de minutboll och killerboll.

Idag har eleverna fått med sig en ny matteläxa hem, viktigt är dock att lämna den gamla läxan så att man kan få med sig den nya. Eleverna ska nu träna på att få upp hastigheten och lära sig lilla plus och minus genom att bara se uppgiften och snabbt säga svaret. Vi utvärderar nästa vecka hur läxan har känts.

v.41

Måndag: Kom ihåg att lämna samtalslappen!

Tisdag: idrott

Onsdag: