2:ans veckobrev v 40

I veckan har vi jobbat vidare med uppställning. Nu har vi tränat på att subtrahera och vad som händer om entalen inte räcker. Då behöver man växla ett tiotal till tio ental, lite klurigt men vi tränar vidare nästa vecka.

På tekniken jobbade vi med att beskriva olika föremål och att någon annan gissar på vilket föremålet är. Vi pratade bland annat om material, form, färg och vad saken används till.

På engelska jobbade vi med färger. Vi jobbade bland annat med frasen ”my favorite colour is”.

Under svenska har vi fortsatt träna på att beskriva miljöer. Vi har jobbat med att beskriva utifrån våra sinnen ex Jag ser den stora duken. Det doftar av popcorn och jag smakar bubblorna. Jag känner det röda tyget mot min kropp. Några viskar men så blir det tyst för nu börjar filmen.

På SO har vi börjar jobba med ett område som heter ”Om mig själv i världen”. Vi har börjat med att rita oss själva, skriva ner våra familjemedlemmar, fotat vår skola och sitt hus. Vi har också pratat om byarna Liatorp och Eneryda samt landskap Småland.

På den styrda solen tränade vi på att turas om. Eleverna läste olika påstående för varandra och sorterade dem utifrån om det var sant eller falskt.

Måndag: Veckans grej – ingen ledtråd denna vecka

Tisdag:

Onsdag:

Torsdag: Idrott inne (ombyte och handduk)

Fredag: Läsläxa – kom ihåg boken och läskortet. Lämna

Ha en fin helg!