3:ans veckobrev, v. 40

I matten har eleverna gjort ”Min kunskapslogg” som avrundade kapitlet om att mäta massa i g och kg. Vi har nu påbörjat området om statistik. De mål vi arbetat med i matten handlar om att eleverna ska kunna visa antal i tabeller och diagram samt att de ska kunna skapa enkla diagram.

På tekniklektionen  gjorde vi en samarbetsövning som anknöt till förra veckans teknikpass om teknik som härmar naturen genom att göra en naturväv. Eleverna arbetade i par och samlade naturföremål för att sedan få ihop väven. Vackert höstiga vävar blev det!

På tisdagar har 2: orna och 3: orna styrd rastaktivitet tillsammans på förmiddagen. I tisdags lekte de vildkatten-stafett tillsammans på fotbollsplanen.

På SO:n har vi utvärderat arbetet med vårt samhälle, yrken och verksamheter i närområdet. Eleverna har fått diplom för deras goda arbetsinsats under arbetsområdet. Vi håller nu på att lära oss om världsdelarna och världshaven och har tillsammans utforskat jordgloben och världskartan. Spännande! Veckans grej var pingvin och eleverna har lärt sig olika fakta om denna fågel. Nästa måndag uteblir veckans grej då eleverna ska förbereda sina utvecklingssamtal under detta pass.

Några av eleverna i klassen har haft drama med dramapedagog Ingela som besöker Liatorp under ett antal onsdagar några veckor framöver. Väldigt uppskattat av barnen som fått spela teater och göra olika dramaövningar tillsammans.

I svenskan har vi fortsatt fördjupa oss i hur miljöbeskrivningar kan se ut. Vi använde den kooperativa strukturen ”karusellen” där eleverna i lärpar gick runt mellan olika stationer med bilder på olika miljöer. Vid varje station låg ett papper som eleverna fick fylla i med ord som beskrev bilden. När lärparen skrivit ord till samtliga bilder röstade vi på favoritbilden. Den vinnande bilden (sagoskogen) skrev vi sedan en gemensam miljöbeskrivning kring utifrån orden som samlats.

Vi har gjort en skrivövning som vi kallade ”Gissa platsen” där eleverna valt en plats som de beskrivit utan att nämna platsen. Klasskompisarna fick sedan gissa vilken plats det var efter att den som författat texten läst upp sin beskrivning. Eleverna fick till mycket bra plats/miljöbeskrivningar.

Vi har läst ut Sunes Halloween som högläsningsbok och påbörjat den sista delen (del 7) av Handbok för superhjältar, en favoritserie hos många elever. På fredagar har eleverna läxhjälp. Idag tränade vi glosorna till måndag genom att spela Memory och matcha det engelska ordet med rätt bild.

Ni har nu fått ert barns tid för utvecklingssamtal som eleverna fick med sig hem igår tillsammans med trivselenkäten. Jag ser fram emot att träffa er och ert barn på skolan😊

Nästa vecka kommer vi att ha en praoelev från Linnéskolan som heter Malte hos oss i 3:an under torsdag och fredag.

Mån: Ta med glosboken

Tis: