Fritids v40

Vi startade veckan med att kolla på filmen Insidan ut. Eleverna tyckte den var jättebra, och diskuterade de olika känslor som fanns i filmen. De var överens om att känslor behövs, men en del är jobbigare.
Ur läroplan: Främja elevernas fantasi och förmågan att lära tillsammans med andra.

På kanelbullens dag kunde man göra kanelbullar av trolldeg, som vi målade och limmade på pärlsocker. Det var lite teknik i att rulla ut degen för att få till bullarna, men de blev väldigt fina.
Ur läroplan: Använda olika material, redskap och tekniker för att skapa.

På onsdagarna några veckor framöver kommer Ingela från Kulturskolan att hålla i dramagrupper på fritids. Eleverna har fått anmäla sitt intresse på en affisch och i onsdags var första gången. De fick testa olika dramaövningar och det var lite fokus på känslor. Det var mycket uppskattat!
Ur läroplan: Skapande genom olika estetiska uttrycksformer, tex drama.

Igår gjorde några känslocharader, där man fick se ett kort med en känsla och sedan visa upp den.

Idag fick man måla till musik, och uttrycka sina tankar som musiken gav. De målade på ett stort papper tillsammans på golvet.
Ur läroplan: Skapa och uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer.

Påminner om att det finns ett temporärt schema för höstlovet i IST.

Trevlig helg, önskar fritidspersonalen!