F-klassens veckobrev v:39

Denna vecka har det regnat nästan varje dag och det har gått åt mycket extrakläder. Titta över era barns extrakläderslådor och fyll på.

I tisdags började vi med ett nytt ämne som är No och årstidsväxlingar i naturen och vad som är unikt för just den årstiden. Vi får även in ämnet matte och tid. Vi började med att titta på en kort film och sedan fick eleverna i grupper lägga ut bilder som de trodde hörde till rätt årstid. Lite svårt var det med midsommar, påsk och vilken årstid som det växte vitsippor. Vi jämförde grupperna med varandra och eleverna var duktiga på att förklara hur de hade tänkt.

På veckans mattepass har vi jobbat med talen 4-6. Eleverna fick dela upp talen med en övning där vi tex har sex bönor, gömmer två i handen och visar kompisen handen med fyra bönor och ställer frågan -Hur många har jag gömt i den andra handen? Eleverna fick växelvis fråga och svara.  Vi hann även med att spela ett mattespel och jobba lite i våra mattehäften. Nästa vecka jobbar vi med mönster.

Veckans bokstav har varit Aa och flera elever hade med sig apor som läxa. Eleverna är jätteduktiga på att ställa ledtrådar, räcka upp handen och vänta på att svara. Svaret på veckans grej var anakonda. Nästa veckas bokstav är Rr och ledtråden till veckans grej är: sol + vattendroppar.

I måndags var kurator Sara hos oss och pratade om hur man kan lösa en konflikt. Vi fick lite tips som att be en vuxen om hjälp eller gå därifrån om det blir för bråkigt.

På idrottspasset i tisdags lekte vi korv med bröd och tränade oss på olika vis med bollar.

V: 40

Måndag:

Tisdag: idrott

Onsdag:

Torsdag: Läxa

Fredag: Veckans grej

Trevlig helg!

Tesan, Camilla och Matilda

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.