2:an veckobrev v 39

Nu i veckan fick eleverna äntligen sin nya mattebok, så nu har vi jobbat med addition med talen upp till 100. Vi har undersökt olika strategier och introducerat uppställning. Vi har pratat om att det är viktigt att börja med entalen och vad som händer när man får en minnessiffra.

På tekniken jobbade vi med frågan ”vad är teknik?”. Vi lärde oss att teknik är ”allt som används eller tillverkas för att underlätta för människan” ex gaffel, kapsyl, linjal, suddgummi m.m.

NO-lektionerna denna vecka har handlat om magnetism. Vi har jobbat med att undersöka om olika föremål är magnetiska eller inte. Först tänkte vi att alla metaller är magnetiska men när vi jobbade vidare med nya undersökningar lärde vi oss att det bara är en del metaller som är magnetiska (järn, kobolt och nickel). När vi gör undersökningar jobbar vi med att först ställa en hypotes (gissning) innan vi testar och får ett resultat. Vi har pratat om att det är ok att gissa fel och det inte gör något. Det är en del i det undersökande arbetssättet och när vi sedan funderar kring resultatet kan vi lära oss något nytt.

På svenskan har vi jobbat med att beskriva olika miljöer. Vi har börjat med att läsa några olika miljöbeskrivningar och pratat kring hur saker beskrivs i böcker. Sen har eleverna fått prova att skriva egna beskrivningar kring en mening ex Köket var stökigt eller huset var stort. Meningen utvecklas och kan bli ex Köket var stökigt för att de renoverade. På golvet låg spikar och massor av damm. Vi har också övat på att beskriva olika rum utifrån våra sinnen.

Det börjar snart bli dag för utvecklingssamtal, så nästa vecka kommer ni få hem förslag på tider inför samtalet. Lämna tillbaka den senast på fredag 7/10. Tack.

Måndag: Veckans grej – fågel i frack

Tisdag:

Onsdag:

Torsdag: Idrott inne (ombyte och handduk)

Fredag: Läsläxa – kom ihåg boken och läskortet. Lämna

Ha en fin helg!