3:ans veckobrev, v. 39

På tekniken denna vecka har vi lärt oss om tekniska föremål som härmar naturen och djuren. Vi har tittat på ett avsnitt ur ”Typiskt teknik” som handlade om naturinspirerad teknik där vi bl.a. fick reda på att flygekorrens segel och geckoödlans fötter inspirerat människor till nya tekniska uppfinningar såsom dubbelhäftande geckotejp och vingdräktsflygning.

Förra veckan lärde vi oss om skelettet i NO för att denna vecka få bättre koll på våra muskler. Nytt för många var att hjärtat är en muskel. Något som jag märkt att allt fler elever gör när vi tittar på utbildningsklipp är att göra stödanteckningar under tiden. Ibland är det obligatoriskt men oftast är det valfritt. Att eleverna ändå spontant skriver ner under tiden för att bättre minnas och hänga med när vi pratar om innehållet efteråt är så roligt att se. Det är inte helt ovanligt att blommor och annan dekor kommer med på köpet 😉

På idrotten tillsammans med Diös treor i onsdags lekte eleverna Kedjetagen och Kinesiska muren. Som avslutning körde de tagenleken Cowboy och Vildhästarna.

Veckans grej denna vecka var ”Golden Gate-bron”. Vi lärde oss att den är 2,7km lång och att det är en hängbro som tog 4 år att bygga och som är målad i en speciell rödbrun färg för att synas i dimma.

Vi håller på att avrunda arbetsområdet om ”Mitt samhälle”. Denna vecka har eleverna fått arbeta kooperativt i grupper om fyra med att planera ett samhälle. Vad ska finnas i området och vilka byggnader är viktiga för ert samhälle? Varje grupp fick 100 byggpoäng att använda sig av där olika byggnader (hus, butiker och servicebyggnader) kostade olika mycket. Grupperna samarbetade fint och alla var delaktiga i de beslut som behövde tas inom respektive grupp för att samhället skulle bli färdigt.

I matten har vi arbetat med problemlösning kring vikt/massa. När vi hade praktisk matte med åk2 gjorde vi loppor som tränade 5-hopp och spelade ett tärningsspel, ”Öka med fem”.

I svenskan håller vi på med miljöbeskrivningar. Eleverna har fått lyssna till olika litterära miljöbeskrivningar ur barnböcker för att sedan i par träna på att utveckla korta meningar till att bli mer beskrivande. I ett nästa steg samlade vi ord som beskriver klassrumsmiljön utifrån våra olika sinnen för att sedan formulera en gemensam text utifrån orden. Därefter valde eleverna ett eget rum att beskriva på liknande sätt, utifrån sinnena.

Jag har skickat med eleverna lappar hem med förslag på tider för utvecklingssamtal idag. Fyll i alla tider ni kan så återkommer jag mot slutet av nästa vecka med den tid ni blir tilldelade.

Vecka 40

Mån: Ta med glosboken. Veckans grej, ledtråd: Fågel i frack

Tis:

Ons: Idrott. OBS: Sista dag för att lämna in lappen med tider för utvecklingssamtal.

Tor: Idrott. Läsläxa. Ta med bok + läskort.

Fre:

Ha en fin helg! /Maja