F-klassens veckobrev v: 38

I tisdags sprang vi Skoljoggen tillsammans med förskolan. Eleverna i F-klassen sprang lilla rundan och gjorde det galant. Efter joggingturen så fikades det på en välbehövlig fika.

Veckans bokstav har varit Ll och i vår sagoskog har det flyttat in ett lejon som heter Leo. Denna vecka fick eleverna ringa in alla Ll i texten på tavlan. Flera tyckte att det var svårt att se skillnaden på lilla l och stora I. Vi läste även texten tillsammans och eleverna sa stopp så fort de hörde bokstavsljudet L. Vi har även som vanligt målat en bokstavsmålarbild med ett L och en lampa.

Eleverna börjar bli jätteduktiga på att ge bra ledtrådar på läxan. Några ledtrådar var;        en leksak som man kan bygga med, ett djur som bor i djungeln, ett prickigt djur. Nästa vecks bokstav är Aa.

På matten ha vi jobbat med talen 4, 5 och 6. Vi har tränat på att forma siffrorna och på att dela upp talen. Vi fortsätter med detta nästa även nästa vecka. Vi har också jobbat med kluringar, ex Olle har två hästar som behöver nya skor. Hur många skor behöver han? Eleverna fick jobba i grupper och skriva svar och rita hur de hade tänkt.

I går hade vi sista passet i Ugglan och kompisproblemet och veckans ramsor var; Har man lovat så har man lovat och Om du inte varit schysst ska du inte vara tyst. Vi kommer att sätta ihop alla bilder och texterna till en bok som de har börjat att göra en framsida till.

På veckans bildpass har vi målat lejon och lejonets man gjorde vi med hjälp utav en plastgaffel.

Varje morgon utan tisdagsmorgonen, så jobbar vi med språklek enligt Bornholmsmodellen. Denna vecka har vi lyssnat efter ljud som är likadana. Eleverna fick varsin dosa med olika ljud i. Eleverna fick sedan gå runt i klassrummet, skaka på dosan och försöka hitta kompisen som har samma ljud. Roligt men lite svårt.

V: 39

Måndag:

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Läxa

Fredag: Veckans grej, ledtråd stor och kramgo.

Trevlig helg!!

Tesan, Matilda och Camilla

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.