2:ans veckobrev v 38

Vi hade en toppenfin förmiddag när vi sprang skoljoggen och alla kämpade så bra!

I veckan har vi jobbat lite med vår kalender, våra månader samt veckodagar. Idag jobbade vi med tallinjen tillsammans med årskurs 3.

I veckan fick eleverna läsa en kompis berättelse och ge respons på den. Eleverna fick ge två stjärnor för något kompisen gjort bra och även skriva något som kompisen kunde berätta mer om. När man fick tillbaka sin respons fick eleverna sen lägga till någon mening på sin text. Vi har också pratat om återberättande texter och igår fick eleverna skriva en text om tisdagens skoljogg.

Vi har jobbat vidare med flyta och sjunka.  Då testade vi om en apelsin med skal utan flyter eller sjunker. Vi testade också vad som händer med en potatisbit och äpplebit i vattnet. Som avslutning tittade på en film och pratade om ordet densitet.

I veckan har vi också haft klassråd. Klassens tankar kring bland annat vad som fungera bra och mindre bra på skolan, skolmaten, raster och fritids togs med till elevrådet.

På bilden gjorde eleverna superfina namnskyltar som nu sitter på deras bildmappar. Det blev en avslutande övning kring vårt arbete med färger och nyanser.

Igår när vi hade styrd sol tränade vi på en övning som kallas ”mötas på mitten”. Eleverna ritade först varsitt djur sen fick de tillsammans med en kompis skapa ett fantasidjur med olika delar från de två olika djuren. Det blev till exempel en hästgris, legris och en dinohörning. De blev så fina och eleverna samarbetade jättebra.

Måndag: Veckans grej – gyllene överfart

Tisdag:

Onsdag:

Torsdag: Vaccination i Diö – meddela om vad du lämnar eller hämtar ditt barn. Idrott inne (ombyte och handduk)

Fredag: Läsläxa – kom ihåg boken och läskortet

Trevlig helg!