1:ans veckobrev v.38

I måndags hade vi klassråd inför elevrådet som var i torsdags. Vi pratade om klassrumsregler som vi kommer att sätta upp i klassrummet nästa vecka. Det kom fram saker som vi behöver förbättra men även saker som vi är bra på och ska fortsätta med. Överlag känns de väldigt nöjda med skolan och fritids, gällande lokaler/mat/rastaktiviteter osv.

Vi har arbetat ganska mycket efter arbetsschemat denna veckan och eleverna har verkligen kommit in i det arbetet. De har en del gemensamma saker som ska göras och en del individuella uppgifter. Nummer 1-4 ska bli klara och stjärnorna är valbara saker.

På matten har vi arbetat klart med additionskapitlet och ska gå vidare med subtraktion. Under veckan har eleverna fått göra 3 mattetest där de har 2 minuter på sig att genomföra det. Det testar snabbheten i att räkna addition, subtraktion och addition med öppna utsagor (6=3+_) där likhetstecknets betydelse testas.

I veckan har vi arbetat med svampar, vi har tittat på film och lärt oss om svampens delar. Vi har pratat om att svampen finns hela året under jord men på hösten kommer frukten/svampen upp och syns ovan jord. Eleverna fick sedan välja en svamp som de ville avbilda.

Idag har eleverna fått med sig matteläxa hem. Uppgiften är att göra aktiviteten Gömma i handen och sedan spela ett spel om 5-kamraterna. De har spelat spelet här redan så jag hoppas att de med hjälp av instruktionerna kan förklara för er där hemma. Eftersom vi inte har några tärningar med siffrorna 0-5 så får 6:an agera 0:a i spelet.

v.39

Mån: