3:ans veckobrev, v. 38

I matten har vi tränat på att uppskatta och mäta massa i kg och g. Eleverna valde ut olika föremål i klassrummet och tränade på att fylla i en tabell där de först gissade vad föremålet vägde för att sedan kontrollera den faktiska vikten. Vi har testat olika typer av vågar och känt på hur olika vikter känns. Idag hade vi praktisk matte med åk 2 och  arbetade med tallinjen på olika sätt.

Veckans grej denna vecka var Globen. Vi fick bl.a. reda på att den byggdes 1986 under fyra år, att den är 82m hög och att den används som multiarena för olika event. Arbetet med vårt samhälle har fortsatt och eleverna har lyssnat till en berättelse om hur pengar cirkulerar i samhället. Vi pratade om nya och svåra ord från berättelsen, däribland entreprenör, expedit och faktura och vad dessa ord innebär. Sedan var det dags att dramatisera delar av berättelsen i smågrupper och spela upp inför klassen vilket de gjorde med beröm. Så roligt att få se!

I onsdags hade vi klassråd då vi diskuterade olika punkter under skoldagen såsom raster, maten, hallen och fritids. Många kloka förslag kom upp och vi utsåg två elevrådsrepresentanter som lyfte klassens synpunkter på elevrådet nästföljande dag. På klassrådet ventilerades många olika saker och vi gick bl.a.  igenom hur man ska bete sig mot sina klasskompisar, vad som är ok och inte ok att säga och göra och att man måste våga säga till om man ser att någon bryter mot våra klassrumsregler.

Vilken härlig förmiddag vi hade då vi sprang skoljoggen på Bokliden i tisdags, något eleverna fick skriva en återberättande text om i svenskan tillsammans med åk2 efteråt. De repeterade tidsord och strukturerade upplägget av sin text genom att först fylla i en planering innan det digitala skrivandet tog fart.

På musiken tittade eleverna på ”De kidnappade instrumenten” och lärde sig mer om cellon och dess delar. I träslöjden håller eleverna på att tillverka ramar och i syslöjden syr eleverna kuddar och örngott på symaskin.

Mån: Ta med glosboken. Ledtråd till veckans grej: Gyllene överfart

Tis:

Ons: Idrott

Tor: Idrott. Läsläxa (ta med bok + läslogg)

Fre:

Ha en fin helg! /Maja