F-klassens veckobrev v: 37

Veckans bokstav har varit Oo och flera utav eleverna har börjat få lite koll på att det är skillnad på vad bokstaven heter och hur de låter. Så viktigt att veta när de ska läsa och skriva. När vi jobbar med veckans bokstav så gör vi på samma sätt varje vecka så att eleverna känner igen strukturen från vecka till vecka. När ert barn ska klura ut något som de ska ha med sig som läxa så är det bra om ni tillsammans med ert barn ”överdriver” första ljudet i ordet på det som barnet ska ha med sig. Då blir det ännu tydligare för barnet vilken bokstav som vi jobbar med och vilket ljud bokstaven har. Nästa veckas bokstav är: L.

Svaret på veckans grej var ostbågen. Eleverna lärde sig att de är gjorda utav ost, salt och majsmjöl. Som avslut fick eleverna även provsmaka. Nästa veckas ledtråd är: Där skolan bor.

På bilden har vi målat ormar med tuschpennor och klippt ut på ett lite klurigt vis.

På veckans mattepass har vi fortsatt med att jobba med talen 1-3 och lika många. Vi har tittat på en kort film om talen och jobbat vidare i våra matteböcker. Nästa vecka jobbar vi med talen 4-6.

Veckans avsnitt utav Ugglan och kompisproblemet handlade om att inte avbryta när någon pratar. Vi lärde oss ramsan: Om du vill prata till punkt så ber du din vän ta det lugnt. Nästa vecka avslutar vi arbetet med Ugglan och kompisproblemet.

På veckans idrottspass har vi lekt banantagen och haft en redskapsbana där vi tränade på att klättra, balansera, åla och vara smidiga. En mycket svettig men härlig lektion.

På tisdag är det skoljoggen och ingen vanlig idrott. Se separat inlägg.

V: 38

Måndag:

Tisdag: Skoljoggen. (Se separat inlägg)

Onsdag:

Torsdag: Läxa