3:ans veckobrev, v. 37

Vi har arbetat vidare med perspektiv på bildlektionen denna vecka. Vi började att rita tre streck som avgränsade de olika fälten i bilden. Därefter ritade vi trädstammar (en på varje linje) med pastellkritor för att sedan måla mark och himmel. Resultatet kan skådas nedan.

På engelskan hade vi glosförhör (så duktiga de är!) för att sedan skriva in de nya glosorna. Eleverna har gjort uppdrag i deras digitala läromedel där de tränat den grammatik som också återkommer i glosboken till måndag.

Veckans grej denna vecka var nyckelpigan. Vi lärde oss fakta om denna insekt som hör till skalbaggefamiljen, bl.a. att de är rovdjur, att de kan bitas och att man förr i tiden trodde att nyckelpigor kunde spå väder.

I matten har vi lärt oss om symmetrilinjer. Eleverna har klippt ut och vikt former för att se om de är symmetriska och de har gått på symmetrijakt i klassrummet för att leta symmetriska föremål. Vi har också påbörjat nästa kapitel i matteboken som handlar om massa. Eleverna fick leta upp något som de uppskattade vägde 100g för att sedan prova om de lyckades få jämvikt på balansvågen. Melkers pennskrin fick fullträff!

Vi har påbörjat ett arbetsområde i NO om människans organ, deras namn och funktion. Vi inledde med att titta på ett utbildningsklipp om kroppens största organ, huden. Efter filmen lyfte vi tankar och sammanfattade gemensamt innehållet. Eleverna har också läst om huden och svarat på frågor kring texten.

På svenskapassen tillsammans med åk 2 har eleverna skrivit på deras berättelser utifrån den planering som föregått skrivandet. De har använt en checklista för att se så alla delar funnits med. Nästa vecka ska de få ta del av varandras berättelser och träna på att ge respons.

Vecka 38

Mån: Ta med glosboken. Ledtråd till veckans grej: Jättestor golfboll.

Tis: Skoljoggen

Kom ombytt, ta med handduk + kläder att ha efter rundan. Ta gärna med en liten fika.

Ons: Idrott (handduk + ombyte)

Tor: Idrott (handduk + ombyte) Läsäxa. Ta med bok + läskort till skolan.

Fre:

Ha en fin helg! /Maja