2:ans veckobrev v 37

På matematiken har vi jobbat vidare med klockan. Vi har repeterat hel och halv timme. Vi har också pratat om och jämfört timmar, minuter och sekunder samt jobbat med i vilken tidsordning olika aktiviteter sker.

På svenskan tillsammans med 3:orna har eleverna skrivit klart sina berättelser och gjort en checklista på sin text. Då tittar eleverna igenom sin text för att se att alla delar finns med, även punkt och stor bokstav. De skulle också lyfta fram något som de var extra nöjda med i sin text.

I veckan har vi också haft NO:n, då jobbade vi med flyta och sjunka. Först gjorde vi ett experiment med olja, vatten och sirap. Vi släppte också ner en pasta, en pinne, en skruv och en bit stearinljus i glaset. Eleverna fick först gissa vad som skulle hända och sen rita resultatet. Vi testade också andra föremål i vanligt vatten.

På engelskan tittade vi på ett avsnitt av Pick a colur som handlade om namn och smeknamn.

På idrotten lekte eleverna först banantagen och sen blev det en redskapsbana. I banan tränar de på att krypa, åla, klättra, hänga, hoppa och springa.

Igår tränade vi på att lyssna aktivt. Vi pratade om att titta på den som pratar, sitta upp och se glad ut. Eleverna fick lyssna aktivt när de intervjuade varandra och skriva ner kompisarnas svar. På rastaktiviteten denna vecka lekte vi ”katten är lat” tillsammans med 3:orna.

Här är också några av eleverna fina arbete med att spänta på träslöjden. De som är klara har istället fått börja tälja.

Igår fick ni er tid för vaccinationen torsdagen den 29 september i Diö. På torsdagar har vi slöjd och idrott i Diö och bussen går från Liatorps skola 8.35. Ni behöver meddela mig om ert barn kommer till skolan innan vaccinationen eller om ni åker direkt till Diö. Ni som har tidig tid behöver meddela om ni väntar i Diö tills vi kommer med bussen eller om ni skjutsar tillbaka ert barn till Liatorp skola (innan 8.35). Skriv i boken hur ni väljer att göra. Det blir lite krångligt, så jag hoppas ni förstår hur jag menar, hör av er annars. Det viktiga är att vi vet vilka barn vi ska möta upp var.

Vecka 37

Måndag: Veckans grej – jöttestor golfboll

Tisdag: Skoljoggen – kom ombytt, ta med ombyte och handduk, vattenflaska. Liten fika för de som vill.

Onsdag:

Torsdag: Idrott inne (ombyte och handduk)

Fredag: Läsläxa – kom ihåg boken och läskortet

Trevlig helg!