F-klassens veckobrev v: 35

Denna vecka har vi avslutat arbetet med att rimma, de flesta eleverna kan det nu, men vi kommer befästa det lite till nästa termin.

I tisdags började vi med ämnet SO och arbetsmaterialet om Ugglan och kompisproblemet. Den handlar om livsfrågor, till exempel kamratskap, rättvisa och könsroller. Vi börjar passet med att titta på en kortare film om ett dilemma. Jag stannar filmen lite då och då och pratar om vad som händer i filmen och eleverna får komma med förslag på vad som är bättre än det Ugglan föreslår. Filmen avslutas med en kortare ramsa om avsnittet. Vi jobbar vidare med detta nästa vecka.

På idrottspasset lekte vi toatagen, danstagen och cowboy och vildhästarna. Alla elever leker lekarna med glädje och är jätteduktiga på att lära sig nya lekar.

På veckans mattepass har vi fortsatt med lika – olika och att sortera. I tisdags började vi att sortera kapsyler. De flesta elever sorterade efter märket på kapsylen, tex coca cola, fanta medans andra sorterade efter färgen på kapsylen. I onsdags delades eleverna in i grupper om 3 och 3 och fick olika geometriska former i fyra olika färg och tjocklek. Eleverna kan du sortera samma saker på olika vis. Toppenbra!! Nästa vecka jobbar vi vidare med talen 1 och 2.

I dag hade eleverna sin första veckans grej och svaret var Tesan. De fick sedan skriva och rita något de hade lärt sig om mig på sina Ipads. Flera fina bilder blev det.

Nästa vecka är det dags för veckans bokstav som är Ss. Vi kommer att jobba med bokstaven Ss på flera olika vis inte bara på svenskapassen. Bland annat så är svaret på ledtråden till veckans grej: Imse Vimse, något som börjar på Ss. Till varje torsdag så vill jag att eleverna har med sig något på veckans bokstav till skolan, tex en spik, sax, svamp. De kommer att stå framme vid tavlan och ge gåtor om den saken de har med sig. De andra eleverna ska då gissa svaret. Eleverna kommer även få rita och skriva vad de har med sig. Vi kallar detta för bokstavsläxa.

Nästa vecka är det ingen idrott på tisdagen, utan vi har friluftsdag på Bokliden denna dag. Se separat inlägg.

V: 36

Måndag: Veckans bokstav: S

Tisdag: Friluftsdag på Bokliden (se separat inlägg)

Onsdag:

Torsdag: Bokstavsläxa

Fredag: Veckans grej, ledtråd Imse Vimse

Trevlig helg!!

Tesan, Matilda och Camilla

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.