1:ans veckobrev v.35

Idag ska ni berömma era barn där hemma för denna vecka har varit mycket bättre. De har tystnat mycket fortare och det har varit bättre ljudvolym överlag. De har även lyssnat bättre vid instruktioner. Så härligt att se sådan skillnad och era barn märker det också.

Igår fick eleverna tänka till och skriva om vad de tycker har varit bra i veckan. Det som många har tyckt varit bra är att arbeta på Matteportalen. Det är program som de gör på sin Ipad där de tränar olika saker i matematik där jag sedan kan se hur det gått för dem. Detta finns även för svenska och engelska men det har vi inte börjat med än. De skrev i sin tankebok tillsammans med Johan under tiden som jag och Jannice lyssnade på läsläxorna. Vad bra alla hade tränat under veckan!

I matte har vi arbetat med talkamraterna till talen 5 och 6, hur vi kan dela upp dem. De hänger ofta upp sig på att det måste vara rättvist men man kan ju även dela orättvist. Vi har pratat om orden fler-färre, flest-färst, lika många, större än-mindre än. Det blir lätt att vi säger mer istället för fler osv. men vi tränar vidare.

På musiken startade Jannice upp ett arbete som handlar om instrument. De fick lyssna på första avsnittet av ”De kidnappade instrumenten” som är ett actionfyllt musikäventyr. Detta avsnitt handlade om tuba och klarinett.

v.36

Mån:

Tis: ingen idrott, Friluftsdag – kläder efter väder och en liten fika om man vill.

Ons:

Tors: läsläxa