2:ans veckobrev v 35

På veckans grej fick vi lära oss om giraffen t ex att tungan är 40 cm lång och att den lever på savannen i Afrika.

Vi har jobbat vidare med demokrati. Vi har pratat lite om hur det går till när vi röstar i Sverige och eleverna fick också testa på att rösta. De fick vara med och påverka vad vi skulle göra på den styrda solen vi har på torsdagar. Det blev kortspel som vann. Vi pratade om att hålla sin röst hemlig, gick bakom en skärm och att majoriteten vinner. På SO:n fick eleverna också sortera partiledarna till rätt partisymbol. Många av symbolerna har eleverna sätt i olika sammanhang och de kände även igen några av partiledarna.

På svenskan har eleverna fått skriva en berättande text om barnen Teo och Tanja. Vi har också pratat om berättelsen olika delar ex inledning, problem, hjälpare, lösning och avslutning. Vi testade också att hitta på olika hjälpare och lösningar till olika problem.

I veckan har vi har pratat om jämna och udda tal. Där entalen som avgör om ett tal är udda eller jämt. Vi har också undersökt olika talföljder och hur de kan ändras ex 2-skutt och 5-skutt. De kan vara både bakåt och framåt ex 12, 14, 16, 18, 20, 22 eller 30, 25, 20, 15, 10, 5. På matematiken med trean spelade vi ett spel om att komma först till 100 sen jobbade vi också med att rita nyckelpigor. De skulle tillsammans ha 24 prickar.

På bilden har vi jobbat med våra tre grundfärger (röd, gul, blå) och att blanda dessa till lila, grön och orange. Vi jämförde också med varandras blandningar och upptäckte att ex grön kan bli väldigt olika.

På träslöjden har eleverna jobbat med att spänta.

Eleverna har också fått sin första läsläxa. Det finns information om läxan i elevernas plastficka och på baksidan av läskortet finns lite tips på hur man kan tänka och träna läsningen hemma.

Jag hoppas på ett gott samarbete med er föräldrar under året. Har ni några frågor eller tankar kring era barn och hur det fungerar i skolan så går det bra att maila mig på betty.johansson@almhult.se eller ringa skolan 0476 55015.

Måndag: Veckans grej – högt järnskelett

Tisdag: Friluftsdag – kläder efter väder och liten fika om man vill

Onsdag:

Torsdag: Idrott inne (ombyte och handduk)

Fredag: Läsläxa – kom ihåg boken och läskortet

Trevlig helg!