3:ans veckobrev, v. 34

I SO:n denna vecka har vi startat upp ett nytt arbetsområde, Vårt samhälle. Vi har pratat om vilka olika arbetsplatser och yrkesgrupper som finns i ett samhälle. Eleverna har tittat på en kort film om det svenska samhället och spånat på en tankekarta kring vad ett samhälle är. Vi har också lärt oss om flygfisken som var veckans grej. Eleverna har arbetat i lärpar och med hjälp av stödord på tavlan skrivit ner vad de lärt sig för fakta om denna fisk. Ledtråden till nästa veckas grej är längst hals.

I matten har eleverna spelat mattespel som tränar klockan. Vi har tittat på Livet i mattelandet – tidsakuten samt gjort några stenciler för att repetera analog och digital tid. Nästa vecka avrundar vi kapitlet om tid och påbörjar området geometri. I fredags under mattepasset med åk2 spelade vi tärningsspel som tränade talraden och att storleksordna tal med tecknet för större än > och mindre än <.

På musiken med Jannice sjöng eleverna ”Huvud, axlar knä och tå” medan de stod mittemot en kompis. En i paret fick göra de tillhörande rörelserna på den andra, för att sedan byta. Eleverna lärde sig också om begreppet musik som ju innefattar bl.a. rytm, noter och instrument. På bildlektionen målade eleverna fina triangelträd och tränade på att bygga upp form och yta, för- och bakgrund i en bild.

Vi har börjat kika på det digitala läromedlet i Engelska, Magic, och tillsammans läst brevet från King Arthur, kungen av regnbågslandet som skickat flaskpost innehållande babydinosaurien Dino till detektiverna Jennie och Jack. Glosorna till nästa vecka hör samman med detta brev.

Vecka 35

Mån: Glosor. Veckans grej.

Föräldramöte 17:30

Tis:

Ons: Idrott (ombyte + handduk)

Tor: Idrott (ombyte + handduk)

Fre:

Ha en fin helg! /Maja