1:ans veckobrev v.34

Första hela skolveckan har nu redan gått och vi har hunnit med mycket arbete. Klassen är väldigt arbetsam och det gäller att ha mycket uppgifter redo för dem. De har varit ganska pratiga under veckan och har inte lyssnat på alla instruktioner som de fått och det måste vi bli bättre på.

Vi har under veckan börjat arbeta i vår mattebok som heter Singma. Vi har matte varje morgon innan första rasten. Detta första kapitlet handlar om talen upp till 10. De har fått träna på att börja räkna var som helst, både framåt och bakåt, räkna saker och bestämma antalet och vad talet noll är.

I svenska arbetar vi med en bok som heter Läsresan. Där har vi lärt oss några nya ord så som basar. Vi har lyssnat på en text ”Viktiga veckan” och svarat på frågor om texten. Även lite stavning av korta ord och alfabetet har tränats.

På NO- lektionerna har vi pratat om årstider och speciellt om sommaren. Vi gjorde en tankekarta tillsammans med saker som man förknippar med sommaren och även hur naturen är under sommaren. Efter det så fick de två och två skriva en faktatext om sommaren. Vi hade lite otur att någras texter försvann när de var klara så det skrev om väldigt kort.

Igår fick de hem sin första läsläxa. De ska läsa boken 4-5 gånger tillsammans med en vuxen. För de som tycker det är svårt att läsa själva så hjälps ni åt. På torsdag ska de ha boken med sig och då kommer jag lyssna på dem och ge dem en ny bok. Har ni några frågor kring läxan så bara hör av er.

Hoppas att få se er alla på måndag då vi har föräldramöte, 17.30. Välkomna!

v.35

Mån: föräldramöte 17.30