3:ans veckobrev, v. 33

Så roligt det var att komma tillbaka och träffa alla elever igen efter sommarlovet! I onsdags åkte vi till Diö där vi hade slöjd och idrott tillsammans med Diös 3:or. Spännande och kul att lära känna de blivande klasskamraterna redan nu även om era barn har ett läsår kvar innan sammanslagningen.

Denna vecka har vi ritat namnskyltar till hallen och bänkarna. Eleverna har gjort ett klasspussel med deras namn som de lagt tillsammans och vi pratade om att alla pusselbitar är lika viktiga och att varje bit behövs för att pusslet ska bli komplett.

Vi har gjort en del samarbetsövningar så här i uppstarten av terminen, däribland ”knuten”, viskleken och ”hitta någon som”. Vi har också uppdaterat våra klassrumsregler och lärt känna eleverna i årskurs 2 lite bättre genom utomhuslekar och arbete i smågrupper i klassrummet. Detta läsår kommer vi samarbeta med årskurs 2 på svenskapassen samt under ett SO-pass i veckan (måndagar) då vi kommer att ha ”veckans grej” tillsammans. Ledtråden inför måndag är blöt flygare.  Vi kommer även att ha praktisk matte med årskurs 2 på fredagar då vi spelar mattespel och gör övningar för att befästa elevernas kunskaper inom olika områden i matematiken. Den praktiska matten kan ses som ett komplement till läroboken (Singma). Idag spelade vi ”tjuven”, hade bingo och klurade på tal där summan skulle bli 10.

Nu i trean har eleverna idrott 2ggr/vecka (onsdagar och torsdagar). De kommer också att ha engelskaläxa (glosor) till måndagar som de tränar i sin glosbok och/eller på www.glosor.eu där jag lägger in nya glosor varje vecka med start nästa vecka. Läsläxan kommer att vara till torsdagar. Bok + läskort skickar jag med eleverna hem nästa torsdag och första läsläxan blir till torsdagen därpå (vecka 35).

Eleverna har egna bänkar i deras nya klassrum och bottnen på bänkarna ska kläs så skicka gärna med ditt barn presentpapper/bänkpapper till skolan under nästa vecka så hjälper jag dem att klä bänken 🙂

V.34

Mån: Veckans grej – blöt flygare

Tis:

Ons: Idrott (ta med ombyte + handduk)

Tors: Idrott (ta med ombyte + handduk)

Fre:

Ha en fin helg! /Maja