2:ans veckobrev, v. 22

Nu närmar vi oss skolavslutningen med stormsteg och eleverna är väl förtjänta av en skön sommarledighet. Denna vecka har vi rundat av vårt arbete med Läsresan, det basläromedel i svenska som eleverna haft som grund under detta läsår. På bildpasset har vi tillverkat fina nyckelpigor och i NO lärde vi oss intressant fakta om denna insekt. Har en nyckelpiga t.ex. alltid sju prickar? Fråga era barn 😊

Engelskalektionen denna vecka handlade om ”My family”. Eleverna fick träna på att fråga varandra och berätta om sina familjer. Who´s in your family? In my family there´s me, my mother, my big sister etc. Vi avslutade med att sjunga sången ”My family”.

I onsdags hade vi en härlig friluftsdag på Bokliden där eleverna fick röra sig mellan olika stationer med naturtema. Barnen var kreativa, samarbetade fint och skapade vackra naturmandalas av blommor, stenar, löv och annat de kunde hitta i naturen. De fick också lyssna på berättelser, gå tipsrunda och göra en spännande känna-gissa-hämtalek med material från naturen. Vi avslutade dagen med smarriga burgare innan det var dags att gå tillbaka till skolan igen lagom till regnet kom.

I matten fortsätter vi att lära oss den analoga och digitala klockan. Vi jobbar utifrån matteboken men också med kompletterande arbetshäften för att befästa kunskaperna. Idag gjorde vi några symmetriövningar, utvärderade veckan i våra tankeböcker och tittade på ett rykande färskt avsnitt av Lilla Aktuellt skola.

Måndag: Röd dag

Tisdag: Idrott ute

Onsdag:

Torsdag: Ta med en stor påse till skolan att ta hem alla saker i

Fredag: Skolavslutning (se separat inlägg)

Ha en fin helg! /Maja och Johan