2:ans veckobrev, v. 19

Denna vecka har vi fortsatt området kring programmering i matten. Vi har bl.a. testat att programmera Blue-Bots i olika banor i klassrummet. I lärpar har vi lagt koder i ett rutnät där en nyckelpiga skulle ta sig till ett blad.

Vi har jobbat vidare med veckodagarna i engelskan och gjort loppor som vi fyllt med frågeställningar som kan besvaras med veckodagar såsom ”When do you eat candy”? – On Saturdays´.

På bildlektionen har vi lärt oss om Pablo Picasso. Vi tittade på en Prezi-presentation om honom och hade sedan en liten check tillsammans för att se om vi kom ihåg den fakta som presenterats. Eleverna har målat Piacassoporträtt i primär- och sekundärfärgerna som nu pryder vår klassrumsvägg.

I onsdags hade vi en trevlig förmiddag i Stenbrohults Kyrka där vi fick återuppleva påsken såsom den var under Jesus tid. Besöket avslutades med ett påsk-quiz och fika utanför kyrkan.

Elevernas årstidsdikter kring våren i vilka de använt sina fem sinnen och skrivit på fri vers (utan rim) är klara. Vackra blev dem, kom gärna in i klassrummet och läs 🙂

Skolveckan avslutades med teaterföreställningen ”Guldet” på Live i Älmhult. Eleverna tyckte mycket om den! På måndag kommer en konstpedagog från regionteatern att besöka oss i efterarbetet med föreställningen då eleverna får möjlighet att knyta an föreställningen till den egna verkligheten genom kreativa övningar i klassrummet. Det ser vi fram emot.

Måndag: Bokcirkel (ta med läsläxeboken) + besök av konstpedagog

Tisdag: Liatorpsruset (se separat inlägg)

Onsdag:

Torsdag: Svenskaläxa (ta med lila mapp) Trivselkväll