F-klassens veckobrev v: 19

Efter denna vecka är det bara 17 skoldagar kvar till skolavslutningen. Känns som att detta läsår har gått lite väl fort.

I går tog vi med oss våra böcker, som vi fick på biblioteket förra veckan, och gick till Bokliden och letade efter blommor som fanns i boken. Vi hittade maskros, förgätmigej, styvmorsviol och vitsippa. Eleverna fick även varsin lupp som de kunde titta efter olika småkryp med. De var väldigt engagerade och duktiga på att hitta och jämföra olika blommor. Vi har även tittat lite närmre på maskrosen och ritat av och namnat dess delar.

I måndags var Philip hos oss igen och inspirerade oss med lite nya böcker. Eleverna fick även låna hem två böcker var. De få ha böckerna hemma t.o.m. vecka 22.

På veckans mattepass har vi fortsatt med addition inom talområdet 5, vi har spelat spel och jobbat i våra matteböcker. Nästa vecka fortsätter vi att befästa ”lilla plus”.

Svaret på veckans grej var godis. Vi fick lära oss att rött godis kan vara färgat av löss, att det finns mycket socker i godis, läsk och glass. Nästa veckas ledtråd är: Atjoo!

De sista veckorna fram till sommarlovet kommer vi att lära oss små korta ord som ordbilder. Det kan vara ord som och,  är, en, ett, jag. Detta gör vi för att eleverna ska få lite extra flyt i sin läsning och inte behöver ljuda alla ord. Vi tränar även på att skriva orden med gemener.

Veckans bilduppgift var att måla ett akvarium med oljepastellkritor och sedan måla över allt med vattenfärg. En rolig teknik som ger bilderna fin effekt.

Under terminen har vi haft rörelsepauser flera gånger i veckan. Favoriten har varit ”Rörelsepaus med Håkan”. Det finns i 15 olika ”levlar”. Innan vi går på sommarlov ska vi köra igenom alla 15 programmen igen.

Nästa vecka kommer Agnes från åk:8 på Linneskolan till oss på prao.

Vecka: 20

Måndag: Agnes kommer på prao

Tisdag: Liatorpsruset, se separat inlägg

Onsdag:

Torsdag: Trivselkväll tillsammans med Förskolan och Föräldraföreningen

Fredag: Veckans grej, ledtråd: Atjoo!

Ha en fin helg så ses vi på måndag!!

Tesan & Matilda

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.