2:ans veckobrev, v. 18

På engelskan har vi lärt oss vad veckodagarna heter och spelat ett spel med anknytning till veckans dagar. Eleverna tränade på att uttrycka sig muntligt genom att i dialog med sin axelkompis ställa frågor och svara varandra med korta fraser.

Svenskan denna vecka har bland annat handlat om ordklassen verb. Eleverna arbetade i mindre lärgrupper och fick studera en och samma bild för att hitta så många verb som möjligt i bilden. Tillsammans lyckades klassen samla 36 (!) verb från bilden. Vi har också tränat på att ge och ta instruktioner genom en övning där eleverna satt rygg mot rygg mot varandra med varsitt blankt papper. Den ene ritade en bild med valfritt motiv för att sedan instruera sin kompis hur hen skulle rita för att efterlikna bilden så nära originalet som möjligt. Jag tycker de lyckades riktigt bra med att både ge och ta instruktioner.

På bildlektionen lärde vi oss om Andy Warhol, en av popkonstens främste företrädare. Sedan gjorde vi fräcka handavtryck i Warhol-anda. Under mattelektionerna har vi haft några mattelekar där vi tränat huvudräkning med addition, subtraktion och 5:ans tabell. Vi har också arbetat lite med programmering i matteboken vilket passar bra nu när vi jobbat med instruktioner steg för steg i svenskan.

Vi har nu läst ut ”Spökhunden Buster – mysteriet på kyrkogården” som vi har som högläsningsbok under fruktstunden. Den var spännande så vi fortsätter med en annan bok ur samma serie nästa vecka (Docksamlarens hus). På tal om böcker vill jag påminna om att alla tar med sin läsläxebok på måndag så vi kan jobba vidare med dem under bokcirkeln.

Nästa vecka händer det roliga saker. På onsdag efter slöjden ska vi åka buss till Stenbrohults kyrka för att gå på påskvandring i och runtomkring kyrkan där vi får träffa Petrus (Jesus lärjunge) som leder oss genom påskens händelser på ett lekfullt sätt. På fredag är vi inbjudna att gå på en teaterföreställning i Älmhult som heter Guldet och som spelas av regionteatern. Vi kommer att åka buss dit från skolan under förmiddagen och är tillbaka lagom till lunch.

Måndag: Bokcirkel

Tisdag: Idrott med ombyte

Onsdag: Påskvandring vid Stenbrohults kyrka

Torsdag: Svenskaläxa (ta med den lila mappen)