Info årskurs 4

Information inför årskurs 4

Organisationen är nu klar för läsåret 22/23 och starten inför årskurs 4.

Mentorer för blivande årskurs 4 kommer att vara Linda Håkansson och Henny Hansen som båda sedan flera år arbetar på Diö skola. Pernilla Hallengren kommer att följa med som resurs från Liatorp till Diö.

Till nästa läsår kommer vi att behålla Liatorps elever och Diös elever i sina nuvarande klasser. Vi kommer alltså inte att göra 2 nya klasser. Eleverna kommer dock att arbeta i blandade grupper då detta schemaläggs, både i praktiska och teoretiska ämnen under veckan. Linda och Henny kommer att dela på mentorskapet för eleverna samt ha lika mycket undervisning i båda klasserna.

Det finns olika anledningar till att vi provar att behålla klasserna då vi under flera år märkt hur studieron påverkas negativt då vi bildar nya. Det tar tid och energi att skapa nya relationer och nya roller. Vi vill behålla den trygghet och fina arbetsro som finns hos eleverna idag och göra övergången till mellanstadiet så smidig som möjligt för våra 3:or.

Det blir mycket nytt ändå!

Vi kommer att se till att stort utrymme ges till samarbete, både styrt och fritt, för att eleverna ska få tillfälle att hitta nya kompisar. Rasterna kommer att ligga parallellt och klassrummen är i anslutning till varandra.

Eleverna kommer som tidigare år att få träffa sina nya kompisar vid några tillfällen under våren både i Diö och Liatorp för att lära känna varandra ännu bättre. Dessa träffar planeras av nuvarande lärare samt att blivande mentorer kommer att hälsa på och bekanta sig med eleverna.

Ni kommer att få mer information av Linda och Henny längre fram. Har ni frågor eller funderingar är det bara att höra av sig till mig.

Hälsningar Lena