1:ans veckobrev v.17

Dino spenderade förra helgen tillsammans med Astrid. De hade varit på rally, myst i soffan och träffat en häst. Idag tog Paula med sig Dino hem så på måndag får vi höra vad de hittat på.

Vi har under veckan pratat om öppna utsagor, 10=_+5, vad likhetstecknet egentligen betyder och hur man kan kontrollera om man har rätt. Vi har även arbetat med problemlösningsuppgifter med både addition och subtraktion och nu sist med öppna utsagor. Många tycker att detta är lite klurigt. Eleverna har fått göra test på lilla plus och lilla minus, hur snabba de är på talen. Vi upptäckte att de kan räkna ut dem men flera behöver bli lite snabbare.

I svenska har vi arbetat vidare med rim och att skriva vers med rim. De tyckte att det var svårt att få ihop en vers med rim men att bara rimma på ord var betydligt lättare. De fick även ett uppdrag på svenskaportalen som handlade om rimord.

På idrotten lekte de ”Vem tar” och de lekte även en ny lek som heter ”Indiansmyg”. Fråga gärna era barn hur lekarna går till.

I torsdags fick eleverna programmera mig till att bre en smörgås med skinka på. De hade förberett sina instruktioner innan och de tre grupperna fick göra ett första försök men jag fick inte smaka på någon av smörgåsarna då men en klump smör fick jag smaka. De upptäckte flera saker som de missat att skriva med och hur noga man måste vara, till exempel att ta en smörkniv att ta smöret med. På tredje försöket fick jag äntligen i mig lite smörgås.

Idag tränade vi lilla plus och 10-kompisar med hjälp av ett spel som vi gjorde tillsammans på tavlan. Det var stressigt med kul!

v.18

Mån: