F-klassens veckobrev v: 17

I går var de nya F-klassarna och hälsade på oss i skolan. Flera utav de gamla F-klassarna kunde inte förstå att det redan hade gått ett helt år sedan de var här och hälsade på första gången.

Denna vecka har vi jobbat mycket med boken En bro av poesi, som vi fick utav Svenska akademin. Vi har läst dikten Skräcködlor som handlade om att det fanns dinosaurier när det inte fanns några människor. Denna dikt var skriven med rim på varannan rad, lite annorlunda mot förra dikten vi läste. Efter att vi även hade sett dikten animerad så fick eleverna göra kollage om dikten i grupper.

På veckans No-pass har vi fortsatt att jobba med vårens blommor och då med vitsippan. Eleverna fick lära sig orden blomblad, stjälk, rot och blad. Vi var också ute och plockade vitsippor som vi tittade lite närmare på.

I dag på bilden har vi gjort stora vitsippor som vi har hängt i taket i klassrummet. Så fina!!

Svaret på veckans grej var anakondan. Vi fick bl.a. lära oss att anakondan är i släkten boaormar, det finns två olika sorters anakondor en gul och en grön. I dag skulle alla skriva med blyertspenna och minst en mening. De skulle också tänka på mellanrum mellan orden och avsluta meningen med punkt. Nästa veckas ledtråd är: Där skolan bor……

Eftersom vi har avslutat vårt arbete med veckans bokstav så håller vi på att sätta ihop det vi har gjort i små böcker som vi kommer att visa på Trivselkvällen som vi har tillsammans med Förskolan och Föräldraföreningen den 19 maj. Vi tränar på den alfabetiska ordningen när vi sätter ihop alla papper till en liten bok.

På måndag ska vi åka till biblioteket i Älmhult och träffa Carl von Linné. Vi kommer även få en liten rundvandring och låna böcker. Vi ser verkligen fram emot det.

V: 18

Måndag: Besöka biblioteket

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag:

Fredag: Veckans grej, ledtråd: där skolan bor.

Ha en fin Valborgshelg!

Tesan och Matilda

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.