F-klassens veckobrev v: 16

Skönt att vara tillbaka efter en veckas lov. Tyvärr så har vi haft några elever borta i feber och förkylning, hoppas att alla är tillbaka nästa vecka.

På veckans No-pass har vi planterat popcornkärnor. Först fick eleverna klura lite på vad de trodde skulle växa upp. De gissade bl.a. på färdiga popcorn, majskolvar, popcornträd. Efter gissningarna fick eleverna rita och skriva vad de trodde skulle växa upp. Sedan planterade vi kärnorna i en gammal mjölkkartong och nu är det bara att vattna och vänta….. Nästa vecka fortsätter vi med att prata om vad kärnorna behöver för att växa.

Svenska Akademien tog 2021 fram en boken; En bro av poesi,  som de har skänkt till landets alla F-klasser. En bro av poesi innehåller ett 60-tal nyare och äldre dikter. Till alla dikter finns illustrationer, framtagna till just denna bok av några av våra främsta barnboksillustratörer. Bilderna är ett viktigt stöd för förståelse av dikterna och samtal kring dem. I onsdags började vi med att läsa Dumtummen som är skriven utav Tage Danielsson och Illustrerad utav Lena Andersson. Eleverna tyckte att dikten var lite svår att förstå första gången vi läste den, men efter att vi hade pratat om innehållet och tittat på en kortfilm om dikten så tyckte vi att dikten var ganska rolig och bra. Som avslut fick eleverna rita varsin ”Dumtumme”. Efter att vi har jobbat färdigt med boken så kommer eleverna få med sig den hem.

På bildpasset i dag så gjorde vi fina vårbilder med björkar och vitsippor. Vi tänkte på att det skulle vara bakgrund och förgrund. När de har torkat så kommer de hängas i vår hall.

Måndagen den 2 maj ska vi åka till biblioteket i Älmhult på besök och träffa Carl von Linnè. Mer info om detta kommer nästa vecka.

V: 17

Måndag:

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Besök utav nya F-klassare

Fredag: Veckans grej, ledtråd: stor och kramgo orm.

Ha en fin helg!!

Tesan och Matilda

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.