Fritids v13

Denna veckan började vi med nytt tema: rymden.
Vi inledde det med att man fick titta på en film med lite fakta om planeterna.

Skapande som har erbjudits denna veckan var att göra rymdmonster och astronaut.

Rymdmonstret var fritt skapande utifrån lite olika material, bland annat konservburkar, folie och piprensare. Det blev 6 olika rymdmonster.

Astronauten gjorde man mer efter mall, men fick själv välja färger. Vi tog bilder på barnens ansikten och skrev ut, som de limmade på astronauten.
Ur läroplan: Ge eleverna möjlighet att utveckla kreativitet.

I onsdags hade vi en aktivitet som alla var med på, där man skulle göra uppdrag för att få ett rymdkörkort. Man fick testa sin balans, koncentration, styrka och smidighet. Alla kämpade på bra och efteråt hittade de sina körkort i fritidslådorna.

Idag kunde man titta på Tillbaka till Vintergatan. Vi tittade på två avsnitt och det var väldigt spännande.
Ur läroplan: Ta utgångspunkt i elevernas intressen.

Nästa tisdag 5/4 är man välkommen på drop-in fika 14:30-16:30. Då kan man få titta på sånt som barnen har gjort här på fritids och kolla på våra lokaler, samt ta en liten fika med sitt/sina barn.
Det kommer även finnas möjlighet att lägga en peng som sen kommer att gå till Såganäslägret, om man vill, antingen kontant eller via swish.

Trevlig helg, hälsningar Jannice, Matilda, Pernilla, Maria och Johan.