2:ans veckobrev, v. 13

På SO:n denna vecka har vi lärt oss vad demokrati innebär, att alla i ett demokratiskt samhälle får tänka, tycka och uttrycka sina tankar och önskningar om hur samhället ska se ut. Vi har tittat på ett avsnitt ur ”Grejen med demokrati och diktatur” och gjort en värderingsövning (termometern) där jag kom med olika påståenden och eleverna fick ställa sig längs en skala/termometer där den ena sidan av klassrummet stod för ”Ja” och den andra ”Nej”. Inga rätt eller fel fanns, bara olika åsikter och de elever som ville fick motivera varför de valt att ställa sig där de gjort på skalan. Att ändra åsikt var såklart också ok och några elever förflyttade sig på ”termometern” efter att ha lyssnat på hur någon annan tänkte.

I engelskan har vi lyssnat på och körläst berättelsen ”The Jumble Sale”. Vi går igenom ord som är nya för eleverna och kan med hjälp av bilderna förstå innehållet lättare. Ett annat sätt att öva uttal är genom att sjunga. Det blev mycket engelska sånger denna veckan 😉

I svenskan har vi lästränat “Månen” och arbetat med den beskrivande/förklarande faktatexten på olika vis. Eleverna har också redovisat deras berättande texter för varandra. Det var roligt att få lyssna på varandras berättelser samtidigt som det var ett bra tillfälle att prata om hur man är en bra publik så att de som redovisar känner sig trygga och lyssnade på. På bilden gjorde vi en uppgift med anknytning till Månen. Eleverna fick läsa en instruerande text på tavlan och följa stegen i rätt ordning för att få till sina månbilder. Den instruerande texten kan ses som ett försteg till programmering, något vi ska prova på nästa vecka genom Scratch jr.

I NO har vi lärt oss om trollsländan, en fascinerande mästerflygare. Vi tittade på film, läste faktatext och svarade på frågor kring texten.

Måndag: Låna böcker + bokcirkel. Kom ihåg läsprotokollet.

Tisdag: Idrott (inne) med ombyte

Onsdag:

Torsdag: Svenskaläxa (ta med lila mapp). Trivselträff med f-klassen.

Fredag: Påsk/vårpyssel

Ha en fin helg och se upp för allehanda skämt idag! /Maja och Johan